Välkommen!

Jag heter Johanna Wallin och är utbildad formgivare och driver designföretaget Knit2Use i Norrköping. Om man inte hittar mig i något dammigt bibliotek så kan man säkert leta upp mig i något museearkiv. Ingen vante är för trasig och ingen strumpa för ointressant. Mitt eget provlappsarkiv har med tiden nått oanade volymer.

När jag inte är på upptäcksfärd eller håller kurser så sitter jag i ateljen och skriver böcker och ritar maskor.  

.......................................

.

Radioprat

Idag har jag varit och hälsat på P4 Östergötland och pratat stickning och mästarbrev i deras förmiddagsprogram.

Vi pratade bland annat om dessa vantar och även om vi gjorde vårt bästa att beskriva dem så kommer här en bild.

Nya färger 

Hurra, nu finns det 3 nya färgställningar för de näverstickade muddarna i Magasin Duetts Supersoftclean och en färgställning i Semilla fino.

Rolig stickning som lockar fram vårkänslorna. 

Jag har kurser i näverstickning för den som vill lära sig. Se nyhetssidan för att se vilka kurser som är aktuella och finns inte någon kurs i just de du önskar så maila mig så sätter jag upp dig på en lista och kontaktar dig.

Nu är Julen utdansad och Påsken står på tur

Nå, kanske är det rätt så gott om tid ännu men om ni blir många till påskmiddagen och ni vill vara säkra på att alla påskäggen ska få varsin basker så kan det vara dags att börja nu. Ni hittar mönstret HÄR. 3 varianter finns det diagram på.

De små baskrarna stickas med restgarner av tex Jamiesons spindrift och Jamieson and Smith  2-ply (vilket jag har ganska gott om). Magasin Duetts SuperSoftClean är också ett utmärkt val. Sticka med strumpstickor 2.00 mm, jag brukar bara fördela arbetet på 3 stickor när det är så här små projekt. Stickar man i tjockare garn får man kanske skaffa ankägg till påskmiddagen.

Påsk är min absoluta favorithögtid. Ljuset kommer tillbaka, fokus ligger mer på att ses och på god mat och annat gott, inte så mycket stress och presentkrav. Ledig tid, familj, choklad och söta kaniner och harar, ja det är verkligen min favorit av alla helger.

Gott Nytt Ylleår

2020 kommer att bli ett bra kursår, det känner jag på mig. 

Flera nyheter är på gång också men än så länge får jag hålla er lite på halser. Inget är som nyfikenhet :-)

Allteftersom nya kurser kommer in så lägger jag upp länkar till kursarrangörerna här på min nyhetssida.

Sticka Mössan MYS

Här kommer en adventspresent. Klicka på bilden så kommer ni till gratismönstret av mössan MYS.

Mössan är lätt att sticka på rundsticka och mönsterrapporterna är små och har inte långa flotteringar och det är inte fler än 2 färger per varv. Så det är ett utmärkt projekt att öva flerfärgsstickning med. Möjligen kan den som avskyr att fästa trådar vara tvungen att även öva tålamodet en smula men där är mitt råd att fästa under tiden och inte spara alla till slutet. 

Jag har stickat med Raumas finullsgarn och flera av årets nya färger men det går förstås bra att byta garn och färger, stickfastheten står i mönstret.

Det går bra att sticka mössan till hela familjen och till vännerna också men inte till försäljning eller kopier mönstret vidare.